Tysk TV-kanal sänder dokumentären ”Human Harvest”

Den prisbelönta dokumentären ”Human Harvest” som avslöjar organstölder från fängslade Falun Gong-utövare i Kina, sändes den 18 februari 2016, under de bästa sändningstiderna på 3sat i Tyskland, Schweiz och Österrike.

 
"Human Harvest" blev vinnare under den 74:e årliga Peabody prisutdelning i april 2015 och vid AIB i november 2015 för bästa internationella undersökande dokumentär.
 
Den tyska versionen av ”Human Harvest” sändes klockan 20:15 den 18 februari 2016 på 3Sat.
 
Pratshowvärden Gert Scobel höll i en paneldiskussion om organstölder i Kina.

Dokumentären skapade djupa diskussioner

Dokumentären "Human Harvest" avslöjar det kinesiska kommunistpartiets organstölder genom vittnesmål, dataanalys och intervjuer med internationella medicinska- och människorättsexperter, patienter som gjort organtransplantioner, och en familjemedlem till en kinesisk läkare som var inblandad i organskörderna i Kina.

Ända sedan 1999 när förföljelsen startades av Jiang Zemings regim, har Falun Gong-utövares organ blivit den största källan för transplantationsoperationer i Kina och var en del av Jiangs metoder att "utrota" gruppen. Med hjälp av statsapparaten och sjukvården skapade det kinesiska kommunistpartiet (kkp) ett komplett system för att kunna skörda organ i vinstsyfte. Operationssalarna användes för att skörda levande, friska Falun Gong-utövare organ.

Efter dokumentären sände 3sat en paneldiskussion om de mänskliga rättigheterna i sitt entimmesprogram "Scobel" klocklan 21:00. Programmet är uppkallat efter värden, Gert Scobel och behandlar olika frågor om social etnicitet, vetenskap och kultur, med hjälp av experter inom dessa fält.

Professor Hui Li vid universitetet i Mainz var en av gästerna i programmet "Scobel" som fokuserade på organstölder. Professor Li nämnde att bakgrunden till den storskaliga vinstgynnande organstölderna var Jiang Zemins metod att förfölja Falun Gong och kkp:s monopol att sätta sig över de nationella lagarna. Han talade om hur kkp-ledarnas vilja kunde överskrida nationen och lagarna. Jiang grundade också den gestapoliknande "610-byrån" vars policy är att utplåna Falun Gong.

Dominoeffekt i europeisk media

3sat inrättades 1984 i Tyskland och är en TV-kanal som grundats i Tyskland, Österrike och Schweiz, och vars syfte är att sända kulturprogram. Nära 100 miljoner hushåll i Europa kan få in 3sat program. Efter sändningen kommenterade många tittare på sociala medier: ”Det är fruktansvärt!” ”De kan göra vad som helst för pengar!”, ”Det är bortom mänsklig fantasi! Brutaliteten överstiger nazisternas koncentrationsläger!”

 
Tidskriften Hörzu annonserade om ”Human Harvest”

Hörzu, den största veckotidningen i Tyskland som innehåller tv-program, annonserade om den kommande dokumentären på 3sat, och med två helsidor som täckte brott om organstölder och om förföljelsen av Falun Gong i Kina. Tidningen har en upplaga på 1,4 miljoner.

En stor dagstidning i Norge har sedan 5 februari länkat till dokumentärens hemsideadress (http://www.humanharvestmovie.com) i tidningens hemsida och försett med dokumentär videon textad på norska.

Ökad internationell medieuppmärksamhet

Dokumentären har uppmärksammats på etermedier i hela världen. TV-kanaler i mer än 20 länder har sänt filmen, inklusive USA, Kanada, Australien, Storbritannien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Norge, Danmark, Spanien, Portugal, Polen, Taiwan, och länderna i Mellanöstern.

”Human Harvest" visades på Marda Loop Justice filmfestival den 21 november 2015. Biografen var fullpackad och många deltagare var synnerligen oroade över förföljelsen brutalitet.

Efter visningen sade en kinesisk man: ”Jag vet inte vad jag ska säga. Men jag vet att jag inte kommer kunna sova i natt. När jag var i Kina, sade regeringen alltid att berättelserna om de påstådda organstölderna var lögn. Jag tänkte inte mer på det. Inga ord kan beskriva min förvåning efter att ha sett filmen. Det gick upp för mig idag att organskörden är sann, och att offren är Falun Gong-utövare! Den kinesiska regeringen är mer brutal än man tror!”

Dokumentären sändes den 7 april 2015 under den bästa sändningstiden på SBS ”Dateline ”, som är den äldsta internationella programmet i Australien som behandlar aktuella frågor. Canadian Broadcasting Corporation visade också den, samt Spaniens största tv-nätverk och många andra tv-nät i Europa.

Engelsk version: http://www.en.minghui.org/html/articles/2016/3/4/155786.html

Ni är välkomna att skriva ut och sprida allt innehåll på Clearharmony, men uppge gärna källan.