BBC täcker kinesisk medierapportering om TV-sändningen som togs över av Falun Gong

Enligt BBC:s rapport från den 18 april 2002 avslöjade Kinas officiella media några ”detaljer” om händelsen i vilken Falun Gong-utövare tog över en statligt TV-sändning i staden Changchun i mars. Nio Falun Gong-utövare har arresterats av myndigheterna. Det rapporterades att Falun Gong-utövare tog sig igenom TV-sändningskanaler i den nordöstra staden Changchun den 5 mars. De använde då egentillverkad sändningsutrustning för att få sina egna program i sändning.

“Den ovanliga händelsen, sedd som riktigt pinsam, med tanke på Kinas vanliga hårda kontroll över sändningar, visade två filmer i sändning, vilka lovordade Falun Gong och dess grundare Li Hongzhi.”

”Sedan dess har det varit andra exempel av material till fördel för Falun Gong som hittat sin väg in i statskontrollerad media, i vissa fall med inblandning av lokala tjänstemän.”

Det sades, “Tidigare den här månaden förebådade en statsåklagare att ansvariga för sändningen skulle bli anklagade för 'att använda en (Jiang Zemin-regimens förtalande benämning utelämnas) för att skada den upprätthållande ordningen', ett brott vilket maxstraff är upp till 15 års fängelse."

Källa: http://www.clearwisdom.net/emh/articles/2002/4/20/21180.html


Ni är välkomna att skriva ut och sprida allt innehåll på Clearharmony, men uppge gärna källan.